صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۶۷۱

نظام ولایی در غدیر ریشه دارد

انکار ولایت و نظام ولایی،‌ انکار غدیر و نادیده انگاشتن یکی از مهم‌ترین رویدادهای الهام‌بخش،‌ سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده اسلامی است[...]
پایگاه بصیرت / یدالله جوانی
انکار ولایت و نظام ولایی،‌ انکار غدیر و نادیده انگاشتن یکی از مهم‌ترین رویدادهای الهام‌بخش،‌ سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده اسلامی است. در این روز پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، به امر خداوند متعال، موضوع ولایت و سرپرستی مسلمانان را برای دوران پس از خود تا روز قیامت،‌ تشریح کرده و راه نجات و سعادت بشر را مشخص کردند. راه سعادت، راه نجات و راه فلاح و رستگاری، همان راهی است که در روز غدیر پیامبر اسلام به امرالهی برای مسلمانان ترسیم کردند. 
بعد از واقعه غدیر بود که آیه شریفه «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً» نازل شد. حقیقت غدیر،‌ حقیقت ولایت و امامت و اعلام و تشریح آن از سوی پیامبر(ص) به امر الهی است. «ولایت» بزرگ‌ترین نعمت الهی و عامل اصلی برای هدایت انسان‌ها تا روز قیامت است. حقیقت غدیر و ماهیت غدیر، مربوط به سیاست،‌حکومت و چگونگی اداره جامعه اسلامی، در دوران پس از پیامبر(ص) است. 
پیامبر در زمان حیات پربرکت خود، ‌به امر الهی تشکیل حکومت داد و رهبری مسلمانان را بر عهده گرفت. با رحلت پیامبر خدا که یک امر قطعی و حتمی خواهد بود؛ چه کسی صلاحیت و شایستگی رهبری جامعه اسلامی را دارد؟ چه کسی حق ولایت و امامت بر مسلمانان را دارد؟ آیا این امر به خود مسلمانان واگذار شده است یا به گونه‌ای دیگر خواهد بود؟ غدیر به این پرسش پاسخی صریح و شفاف داد و تا روز قیامت،‌ چگونگی اداره جامعه اسلامی را تعیین تکلیف کرد. بنابراین با تأمل در آیات نازل شده در دو مقطع قبل و بعد از واقعه غدیر و همچنین با تأمل در خطبه پیامبر در روز غدیر و دیگر رویدادهای این روز بزرگ و از جمله موضوع بیعت گرفتن از مسلمانان برای حضرت علی(ع)، می‌توان با قاطعیت گفت، «ولایت»‌ و «امامت» و موضوع «سیاست» و «حکومت» در اسلام و اندیشه دینی، نقش اساسی، ‌جهت‌دهنده و تعیین‌کننده دارد و هیچ چیز دیگر مانند آن نیست.
این گزاره و ادعا،‌ هم استدلال عقلی مستحکم دارد و هم با استناد به آیات الهی و روایات می‌توان به درستی آن پی برد. امام محمدباقر(ع) در همین خصوص می‌فرمایند: «بنِيَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلصَّوْمِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْوَلاَيَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلاَيَة.»
اسلام بر پنج پایه استوار است:‌ نماز، ‌زکات، روزه، حج و ولایت،‌ و بر هیچ چیزی به اندازه ولایت تأکید نشده است. بسیار روشن است که این نظام ولایی، ‌فقط برای عصر حضور امام معصوم(ع) نیست و خداوند تبارک و تعالی،‌ مسلمانان را در عصر غیبت به حال خود رها نکرده یا بلاتکلیف نگذاشته است. همانطور که موضوع رهبری و حکومت برای عصر حضور و دوره پس از رحلت پیامبر اسلام تعیین تکلیف شده،‌ برای این موضوع در دوره و عصر غیبت امام زمان(روحی فداء) هم تعیین تکلیف شده است. نظام ولایی در دوره غیبت، ‌با ولایت فقیه استمرار پیدا می‌کند. اگر کسی حقیقت ولایت و حقیقت غدیر را بفهمد و درک کند و با اسلامی که در روز غدیر کامل شد آشنا باشد، در حقانیت و درستی نظام سیاسی با محوریت ولایت فقیه در عصر غیبت،‌ هیچ چون و چرایی نخواهد داشت و این عبارت حضرت امام خمینی(ره) را با تمام وجود تصدیق خواهد کرد که فرمودند: «ولایت فقیه تصورش موجب تصدیق است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات